Farklı Veri Analitiği Disiplinlerinin Bir Araya Gelmesi: Örnek Bir Senaryo



Bir önceki yazımızda veri analitiğinin farklı disiplinlerinden bahsetmiş, genellikle bunların birbirlerinin muadili olan yaklaşımlar değil, birbirlerini tamamlayan uygulamalar olduğuna değinmiştik. 

Öyle ki bir tek proje uygulama örneğinde bu disiplinlerin hepsine gönderme yapan bir senaryo yazılabilir. Diyelim ki;

  • Şirketimizde üretim verimliliğini artırmak için verilerin incelenebileceği bir veri analitiği yapısı kurmaya karar verdik [İş zekası]. 
  • Bunun için üretim sistemimizin sensörlerinden düzenli olarak toplanan verileri kullanacağız [IoT]. 
  • Üretim hattında tutulan verileri uygun yöntemlerle eleyip/gruplayıp/özetleyip veri ambarına yükledik ve bundan sonra yeni gelen verilerin anlık olarak sisteme akmasını sağladık [Veri Mühendisliği]. 
  • Bir araya getirdiğimiz verileri incelediğimizde sensörlerden topladığımız ortam değerlerinin üretim süresine ve kalitesine etkisini analiz etmek gerektiğine karar verdik. Bunun için uygulanabilecek algoritmaları [Makine Öğrenmesi] belirledik.
  • Öğrenme ve test modellerini kurgulayarak, çalışma akışımızı baştan sona çıkarttık [Veri Bilimi].
  • Sonuçları değerlendirdik [Veri Analizi]. 
  • Analizlerimiz sonucunda daha iyi sonuç elde edebilmek için daha çok ve farklı verilerle çalışmamız gerektiğini fark ettik. Veri alma ayrıntı seviyemizi artırdık; kamera görüntüleri, üretim günlük değerlendirme raporları ve müşterilerden kalite ile ilgili gelen e-mailleri de verimize ekledik [Büyük Veri].
  • Kamera görüntüleri üzerinden üretim hatalarını tespit etmek için bir yazılım geliştirdik [Yapay Zeka].
  • Bu sayede, üretim gidişatını analiz ederek, üretim sürelerini, kaliteyi ve aksaklıkları tahmin edebilen ve bu konu ile ilgili uyarılar oluşturan bir sistem kurarak üretim takip konusunu sistematik hale getirdik [Dijitalleşme].

Bazı disiplinler bazı dönemlerde daha popüler hale geliyor. Projelere  isim verilirken, genellikle, o dönemde en popüler olan terim hangisiyse o kullanılıyor. Normal şartlarda tam bir uygulamanın tek bir disiplin ile anılması neredeyse imkansız.

Benzer bir popülerlik konusu projelerdeki roller için de geçerli. Bir sonraki yazımız roller hakkında!

Analitik bir dönüşümün eşiğindeyseniz birlikte çalışabilirizBize info@4e.academy adresinden ulaşabilirsiniz.

Veri analitiği projelerine hazırlanan şirketlere; proje çerçevesini belirleme, analitik sistem mimarisi çıkartma, ürün karşılaştırma, tedarikçi değerlendirme, rapor ağacı oluşturma, KPI sözlüğü tasarlama, oryantasyon süreci planlama ve analitik akademi platformu yönetimi noktalarında eşlik ediyoruz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

2023’te Üretken Yapay Zeka: İş Dünyasına nasıl Yenilikler Getirdi?

Sorumlu Yapay Zeka için Öneriler

Yapay zeka hangi sektörler, işletmeler, iş birimleri ve çalışanlar için önemli?